• Czcionka:
bawimy, uczymy, kształcimy

Wymagania edukacjne

WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA 3-4 LATKÓW

AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA

Dziecko:

  • podaje swoje imię, nazwisko,
  • określa swoje cechy fizyczne: wiek, płeć, oczu się z innymi dziećmi,
  • określa swoje ulubione zajęcia zabawy,
  • ogląda siebie w lustrze,
  • korzysta z własnych zmysłów - rozpoznaje smak, zapach, słyszane dźwięki,
  • wskazuje części ciała i je nazywa,
  • ściąga i zakłada ubrania, buty, umieszcza je w wyznaczonym miejscu w szatni,
  • korzysta z toalety,
  • prawidłowo posługuje się łyżką widelcem,
  • wskazuje odpowiednie obrazki przedstawiające różne stany emocjonalne na kostce pantomimicznej, nazywa je: smutek, radość złość, zna przyczyny tych stanów,
  • współdecyduje o wyborze zabawek, zabaw,
  • zna i rozumie wybrane wartości moralne: dobro, zło, odwaga,
  • podaje informacje o imionach mamy, taty,
  • nazywa członków dalszej i bliższej rodziny,
  • pełni role społeczne w toku zabaw tematycznych,
  • dzieli się informacjami o ważnych wydarzeniach z życia rodziny,
  • uczestnicz w krótkich programach artystycznych,
  • wzajemnie okazuje uczucia wobec członków rodziny,
  • zna imiona i nazwiska dzieci z grupy,
  • przestrzega ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • nie przeszkadza innym w zabawie,
  • podejmuje próby wspólnych zabaw,
  • stosuje formy grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych w każdej sytuacji: w domu, przedszkolu, na ulicy,
  • mówi o swoich potrzebach,
  • odpowiada na pytania,
  • dzieli się swoimi przeżyciami,
  • bierze udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
  • składa ubranka przed i po leżakowaniu,
  • odkłada prace do swoich półek indywidualnych,
  • określa miejsce zamieszkania (miasto, wieś),
  • poznaje czynności jakie wykonują osoby w najbliższym otoczeniu.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA-ZDROWOTNA

Dziecko:

  • nazywa wybrane części ciała,
  • rozumie schemat własnego ciała,
  • uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • rozumie potrzebę zdrowego stylu żywienia (owoce, warzywa, nabiał, ograniczenie słodyczy),
  • rozumie potrzebę właściwego ubioru odpowiednio do pory roku,
  • rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu,
  • dba o higienę osobistą: mycie zębów, mycie rąk, korzystanie z toalety,
  • sygnalizuje złe samopoczucie,
  • bezpieczne korzysta z urządzeń na placach zabaw,
  • zaczyna się posługiwać się nożyczkami,
  • chodzi na paluszkach,
  • skacze na jednej nodze,
  • przez chwilę stoi na jednej nodze,
  • sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
  • kopie i rzuca piłkę,
  • jeździ na trzykołowym rowerku.

AKTYWNOŚĆ JĘZYKOWA

Dziecko:

  • sprawnie posługuje się mową, wypowiada się prostymi zdaniami,
  • oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
  • ma bogatą wyobraźnię, może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
  • coraz więcej zapamiętuje
  • zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie,
  • chętnie słucha bajek, opowiadań
  • zapamiętuje krótkie teksty wierszy i piosenek,
  • potrafi dzielić wyrazy na sylaby,
  • potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę,
  • większość tego, co mówi jest zrozumiałe,
  • rozróżnia, że coś jest takie same lub inne,
  • rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
  • układa proste puzzle, składa pocięte obrazki w całość wg podanego wzoru,
  • układa proste kompozycje z figur geometrycznych
  • w tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów

AKTYWNOŚĆ POZNAWCZA

Dziecko:

  • bierze udział w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi i pamięci,
  • uczestniczy w zabawach twórczych,
  • rozwija myślenia poprzez: rozwiązywanie prostych zagadek, ustalanie kolejności zdarzeń, określanie przydatności nietypowych przedmiotów,
  • określa położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, wysoko, nisko,
  • określa kierunków ruchu: do przodu, do tyłu, na dół, do góry, w bok,
  • dostrzega różnice i podobieństwa miedzy przedmiotami, obrazkami,
  • liczy z wymienianiem kolejnych liczebników, rozumie relacje miedzy liczbami,
  • liczy palce, przedmioty, okazy przyrodnicze,
  • używa określeń: wysoki, niski, długi, krótki
  • obserwuje środowisko przyrodnicze, dostrzega zmiany w przyrodzie w każdej z pór roku,
  • rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa, przygotowanie się ludzi do zimy, prowadzenie hodowli roślin,
  • zna charakterystyczne zwyczaje zwierząt: odlot ptaków, zapadanie w sen zimowy,
  • poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku.

AKTYWNOŚĆ ARTYSTYCZNA

Dziecko:

  • słucha piosenek w wykonaniu n-la, odtwarzanych z płyt oraz słucha muzyki poważnej, filmowej,
  • współorganizuje kącik muzyczny i w umiejętny sposób korzysta z niego,
  • reaguje na zmiany tempa i dynamiki utworów,
  • rytmicznie porusza się przy muzyce,
  • śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego,
  • rysuje pastelami, kredkami ołówkowymi, świecowymi, maluje farbami plakatowymi, lepi z masy solnej, gliny, plasteliny,
  • współtworzy galerię własnych prac,
  • zna i nazywa kolory podstawowe,
  • konstruuje materiału konstrukcyjnego oraz z naturalnych materiałów (piasek śnieg),
  • poznaje wybrane urządzenia gospodarstwa domowego: mikser, sokowirówka,
  • ogląda książeczki, czasopisma umieszczone w kąciku książek,
  • uczestniczy w przedstawieniach teatralnych, projekcjach filmowych,
  • uczestniczy w zabawach naśladowczych, tworząc własne przedstawienia.

WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA 5-6 LATKÓW



Aktywność społeczna

Dziecko:

  • Zna swoje dane osobowe;
  • Swobodnie wypowiada się na temat swojej rodziny;
  • Zna zakres swoich obowiązków w domu rodzinnym;
  • Przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych i organizowaniu swobodnej działalności stosownie do swoich możliwości rozwojowe;
  • Wykazuje inicjatywę w działaniu;
  • Uzasadnia swoje postępowanie;
  • Nazywa swoje emocje;
  • Umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i stresem;
  • Określa wartości na zasadzie przeciwieństw np. dobro i zło; próbuje uzasadnić swoje odczucia;
  • Zna zasady ustalone w przedszkolu, stara się ich przestrzegać;
  • Swobodnie porozumiewa się z dorosłymi osobami i rówieśnikami;
  • Określa odrębność innych względem siebie;
  • Jest zdolne do kompromisów;
  • Akceptuje zróżnicowane potrzeby fizyczne i intelektualne innych dzieci;
  • Chętnie podejmuje działania zbiorowe, czuje się współodpowiedzialne za uzyskany wynik;
  • Wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania, Polsce, Unii Europejskiej, świecie i wszechświecie;
  • Pełni swoją rolę, jako dziecko, w życiu społecznym;
  • Dąży do organizowania i przekształcania rzeczywistości społeczno – kulturowej wg własnych pomysłów;

Aktywność językowa

Dziecko:

  • Przejawia wrażliwość słuchową;
  • Uważnie słucha rozmówcy;
  • Prawidłowo artykułuje głoski;
  • Swobodnie posługuje się mową dla wyrażania swoich myśli, potrzeb, stanów emocjonalnych w codziennych sytuacjach;
  • Formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym;
  • W toku komunikowania się z innymi stosuje pozawerbalne środki wyrazu;
  • Mówiąc przejawia postawę twórczą;
  • Chętnie korzysta z książek dla dzieci;
  • Zna nazwiska wybranych autorów i tytuły wybranych pozycji klasycznej literatury dziecięcej;
  • Recytuje z pamięci wiersze lub ich fragmenty;
  • Przejawia wrażliwość wzrokową;
  • Ma rozwinięty słuch fonematyczny;
  • Rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych
  • Jest zainteresowane pisaniem
  • Dysponuje sprawnościami niezbędnymi do nauki pisania;
  • Rozumie istotę czytania i pisania, jako nośnika informacji;

Aktywność poznawcza

Dziecko:

  • Samodzielnie inicjuje zabawy zgodnie z własnymi pomysłami;
  • Twórczo podchodzi do problemów pojawiających się w zabawach;
  • Chętnie mówi o swoich zainteresowaniach;
  • Poznaje upodobania innych osób;
  • Korzysta w zabawach z pomysłów dzieci uzdolnionych;
  • Rozumie znaczenie poszczególnych zmysłów w poznawaniu otaczającej rzeczywistości;
  • Zna proste rymowanki, wiersze i piosenki z repertuaru dziecięcego, potrafi odtworzyć je z pamięci;
  • Jest skoncentrowane w toku zorganizowanych działań edukacyjnych;
  • Dokonuje analizy, syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów;
  • Poszukuje odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy;
  • Z łatwością rozwiązuje proste zagadki logiczne
  • Dostrzega zależność między skutkiem a przyczyną;
  • Zna części ciała, poprawnie je nazywa
  • Posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • Rozumie podstawowe określenia czasu;
  • Prawidłowo posługuje się liczebnikami;
  • Wykorzystuje w zabawach figury geometryczne;
  • Dokonuje porównań miary i masy przedmiotów oraz objętości cieczy;
  • Dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie, słownie je określa;
  • Rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane zwierzęta i rośliny;
  • Rozpoznaje zwierzęta niedostępne bezpośredniej obserwacji;
  • Nazywa podstawowe zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej;
  • Zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony;

Aktywność artystyczna

Dziecko:

  • Chętnie słucha muzyki, śpiewa znane mu piosenki
  • Z radością uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych
  • Wyraża swoje potrzeby, emocje, uzdolnienia podczas śpiewu, tańca, gry na instrumentach
  • Jest wrażliwe na piękno otaczającej je rzeczywistości
  • Chętnie podejmuje działalność plastyczno – konstrukcyjną, w której przejawia swoje upodobania;
  • Podejmuje działania niestandardowe dla osiągnięcia zamierzonego celu w działalności plastyczno – konstrukcyjnej;
  • Rozumie znaczenie literatury w życiu człowieka;
  • Wyraża własne refleksje na temat obejrzanych przedstawień teatralnych i filmów;
  • Chętnie bierze udział w organizowaniu przedstawień teatralnych, podczas których wyraża siebie w roli aktora;
  • Przejawia zachowania niekonwencjonalne w czasie wykonywania zadań o charakterze otwartym, wymagających postawy twórczej;
  • Chętnie uczestniczy w zabawach konstrukcyjno – technicznych;
  • Zna podstawowe zasady korzystania z wybranych urządzeń technicznych;
  • Rozumie znaczenie techniki dla rozwoju człowieka;
  • Posługuje się podstawowymi terminami z dziedziny sztuki;
  • Wypowiada się na temat własnych upodobań artystycznych;
  • Dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki;

Aktywność ruchowa i zdrowotna

Dziecko:

  • Chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych;
  • Zna nazwy części ciała (także niektórych organów wewnętrznych) i je stosuje;
  • Wymienia różnice w wyglądzie człowieka, zmieniające się pod wpływem wieku;
  • Rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu;
  • Przestrzega zasad obowiązujących w zabawach i grach ruchowych;
  • Rozumie zasady sportowej rywalizacji;
  • Sygnalizuje potrzebę odpoczynku, kiedy jest zmęczone;
  • Zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich;
  • Rozumie potrzebę dbałości o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczenie;
  • Wie, co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka;
  • Określa swoje samopoczucie;
  • Jest wrażliwe na problemy ludzi niepełnosprawnych fizycznie, chorych i cierpiących;