Wymagania edukacjne
WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA 3-4 LATKÓW
AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA
Dziecko:
- podaje swoje imię, nazwisko,
- określa swoje cechy fizyczne: wiek, płeć, oczu się z innymi dziećmi,
- określa swoje ulubione zajęcia zabawy,
- ogląda siebie w lustrze,
- korzysta z własnych zmysłów - rozpoznaje smak, zapach, słyszane dźwięki,
- wskazuje części ciała i je nazywa,
- ściąga i zakłada ubrania, buty, umieszcza je w wyznaczonym miejscu w szatni,
- korzysta z toalety,
- prawidłowo posługuje się łyżką widelcem,
- wskazuje odpowiednie obrazki przedstawiające różne stany emocjonalne na kostce pantomimicznej, nazywa je: smutek, radość złość, zna przyczyny tych stanów,
- współdecyduje o wyborze zabawek, zabaw,
- zna i rozumie wybrane wartości moralne: dobro, zło, odwaga,
- podaje informacje o imionach mamy, taty,
- nazywa członków dalszej i bliższej rodziny,
- pełni role społeczne w toku zabaw tematycznych,
- dzieli się informacjami o ważnych wydarzeniach z życia rodziny,
- uczestnicz w krótkich programach artystycznych,
- wzajemnie okazuje uczucia wobec członków rodziny,
- zna imiona i nazwiska dzieci z grupy,
- przestrzega ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- nie przeszkadza innym w zabawie,
- podejmuje próby wspólnych zabaw,
- stosuje formy grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych w każdej sytuacji: w domu, przedszkolu, na ulicy,
- mówi o swoich potrzebach,
- odpowiada na pytania,
- dzieli się swoimi przeżyciami,
- bierze udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- składa ubranka przed i po leżakowaniu,
- odkłada prace do swoich półek indywidualnych,
- określa miejsce zamieszkania (miasto, wieś),
- poznaje czynności jakie wykonują osoby w najbliższym otoczeniu.
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA-ZDROWOTNA
Dziecko:
- nazywa wybrane części ciała,
- rozumie schemat własnego ciała,
- uczestniczy w zabawach ruchowych,
- rozumie potrzebę zdrowego stylu żywienia (owoce, warzywa, nabiał, ograniczenie słodyczy),
- rozumie potrzebę właściwego ubioru odpowiednio do pory roku,
- rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu,
- dba o higienę osobistą: mycie zębów, mycie rąk, korzystanie z toalety,
- sygnalizuje złe samopoczucie,
- bezpieczne korzysta z urządzeń na placach zabaw,
- zaczyna się posługiwać się nożyczkami,
- chodzi na paluszkach,
- skacze na jednej nodze,
- przez chwilę stoi na jednej nodze,
- sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
- kopie i rzuca piłkę,
- jeździ na trzykołowym rowerku.
AKTYWNOŚĆ JĘZYKOWA
Dziecko:
- sprawnie posługuje się mową, wypowiada się prostymi zdaniami,
- oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
- ma bogatą wyobraźnię, może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
- coraz więcej zapamiętuje
- zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie,
- chętnie słucha bajek, opowiadań
- zapamiętuje krótkie teksty wierszy i piosenek,
- potrafi dzielić wyrazy na sylaby,
- potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę,
- większość tego, co mówi jest zrozumiałe,
- rozróżnia, że coś jest takie same lub inne,
- rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
- układa proste puzzle, składa pocięte obrazki w całość wg podanego wzoru,
- układa proste kompozycje z figur geometrycznych
- w tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów
AKTYWNOŚĆ POZNAWCZA
Dziecko:
- bierze udział w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi i pamięci,
- uczestniczy w zabawach twórczych,
- rozwija myślenia poprzez: rozwiązywanie prostych zagadek, ustalanie kolejności zdarzeń, określanie przydatności nietypowych przedmiotów,
- określa położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, wysoko, nisko,
- określa kierunków ruchu: do przodu, do tyłu, na dół, do góry, w bok,
- dostrzega różnice i podobieństwa miedzy przedmiotami, obrazkami,
- liczy z wymienianiem kolejnych liczebników, rozumie relacje miedzy liczbami,
- liczy palce, przedmioty, okazy przyrodnicze,
- używa określeń: wysoki, niski, długi, krótki
- obserwuje środowisko przyrodnicze, dostrzega zmiany w przyrodzie w każdej z pór roku,
- rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa, przygotowanie się ludzi do zimy, prowadzenie hodowli roślin,
- zna charakterystyczne zwyczaje zwierząt: odlot ptaków, zapadanie w sen zimowy,
- poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku.
AKTYWNOŚĆ ARTYSTYCZNA
Dziecko:
- słucha piosenek w wykonaniu n-la, odtwarzanych z płyt oraz słucha muzyki poważnej, filmowej,
- współorganizuje kącik muzyczny i w umiejętny sposób korzysta z niego,
- reaguje na zmiany tempa i dynamiki utworów,
- rytmicznie porusza się przy muzyce,
- śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego,
- rysuje pastelami, kredkami ołówkowymi, świecowymi, maluje farbami plakatowymi, lepi z masy solnej, gliny, plasteliny,
- współtworzy galerię własnych prac,
- zna i nazywa kolory podstawowe,
- konstruuje materiału konstrukcyjnego oraz z naturalnych materiałów (piasek śnieg),
- poznaje wybrane urządzenia gospodarstwa domowego: mikser, sokowirówka,
- ogląda książeczki, czasopisma umieszczone w kąciku książek,
- uczestniczy w przedstawieniach teatralnych, projekcjach filmowych,
- uczestniczy w zabawach naśladowczych, tworząc własne przedstawienia.
WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA 5-6 LATKÓW
Aktywność społeczna
Dziecko:
- Zna swoje dane osobowe;
- Swobodnie wypowiada się na temat swojej rodziny;
- Zna zakres swoich obowiązków w domu rodzinnym;
- Przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych i organizowaniu swobodnej działalności stosownie do swoich możliwości rozwojowe;
- Wykazuje inicjatywę w działaniu;
- Uzasadnia swoje postępowanie;
- Nazywa swoje emocje;
- Umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i stresem;
- Określa wartości na zasadzie przeciwieństw np. dobro i zło; próbuje uzasadnić swoje odczucia;
- Zna zasady ustalone w przedszkolu, stara się ich przestrzegać;
- Swobodnie porozumiewa się z dorosłymi osobami i rówieśnikami;
- Określa odrębność innych względem siebie;
- Jest zdolne do kompromisów;
- Akceptuje zróżnicowane potrzeby fizyczne i intelektualne innych dzieci;
- Chętnie podejmuje działania zbiorowe, czuje się współodpowiedzialne za uzyskany wynik;
- Wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania, Polsce, Unii Europejskiej, świecie i wszechświecie;
- Pełni swoją rolę, jako dziecko, w życiu społecznym;
- Dąży do organizowania i przekształcania rzeczywistości społeczno – kulturowej wg własnych pomysłów;
Aktywność językowa
Dziecko:
- Przejawia wrażliwość słuchową;
- Uważnie słucha rozmówcy;
- Prawidłowo artykułuje głoski;
- Swobodnie posługuje się mową dla wyrażania swoich myśli, potrzeb, stanów emocjonalnych w codziennych sytuacjach;
- Formułuje zdania poprawne pod względem gramatycznym;
- W toku komunikowania się z innymi stosuje pozawerbalne środki wyrazu;
- Mówiąc przejawia postawę twórczą;
- Chętnie korzysta z książek dla dzieci;
- Zna nazwiska wybranych autorów i tytuły wybranych pozycji klasycznej literatury dziecięcej;
- Recytuje z pamięci wiersze lub ich fragmenty;
- Przejawia wrażliwość wzrokową;
- Ma rozwinięty słuch fonematyczny;
- Rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych
- Jest zainteresowane pisaniem
- Dysponuje sprawnościami niezbędnymi do nauki pisania;
- Rozumie istotę czytania i pisania, jako nośnika informacji;
Aktywność poznawcza
Dziecko:
- Samodzielnie inicjuje zabawy zgodnie z własnymi pomysłami;
- Twórczo podchodzi do problemów pojawiających się w zabawach;
- Chętnie mówi o swoich zainteresowaniach;
- Poznaje upodobania innych osób;
- Korzysta w zabawach z pomysłów dzieci uzdolnionych;
- Rozumie znaczenie poszczególnych zmysłów w poznawaniu otaczającej rzeczywistości;
- Zna proste rymowanki, wiersze i piosenki z repertuaru dziecięcego, potrafi odtworzyć je z pamięci;
- Jest skoncentrowane w toku zorganizowanych działań edukacyjnych;
- Dokonuje analizy, syntezy, porównania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów;
- Poszukuje odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy;
- Z łatwością rozwiązuje proste zagadki logiczne
- Dostrzega zależność między skutkiem a przyczyną;
- Zna części ciała, poprawnie je nazywa
- Posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni;
- Rozumie podstawowe określenia czasu;
- Prawidłowo posługuje się liczebnikami;
- Wykorzystuje w zabawach figury geometryczne;
- Dokonuje porównań miary i masy przedmiotów oraz objętości cieczy;
- Dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie, słownie je określa;
- Rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane zwierzęta i rośliny;
- Rozpoznaje zwierzęta niedostępne bezpośredniej obserwacji;
- Nazywa podstawowe zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej;
- Zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony;
Aktywność artystyczna
Dziecko:
- Chętnie słucha muzyki, śpiewa znane mu piosenki
- Z radością uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych
- Wyraża swoje potrzeby, emocje, uzdolnienia podczas śpiewu, tańca, gry na instrumentach
- Jest wrażliwe na piękno otaczającej je rzeczywistości
- Chętnie podejmuje działalność plastyczno – konstrukcyjną, w której przejawia swoje upodobania;
- Podejmuje działania niestandardowe dla osiągnięcia zamierzonego celu w działalności plastyczno – konstrukcyjnej;
- Rozumie znaczenie literatury w życiu człowieka;
- Wyraża własne refleksje na temat obejrzanych przedstawień teatralnych i filmów;
- Chętnie bierze udział w organizowaniu przedstawień teatralnych, podczas których wyraża siebie w roli aktora;
- Przejawia zachowania niekonwencjonalne w czasie wykonywania zadań o charakterze otwartym, wymagających postawy twórczej;
- Chętnie uczestniczy w zabawach konstrukcyjno – technicznych;
- Zna podstawowe zasady korzystania z wybranych urządzeń technicznych;
- Rozumie znaczenie techniki dla rozwoju człowieka;
- Posługuje się podstawowymi terminami z dziedziny sztuki;
- Wypowiada się na temat własnych upodobań artystycznych;
- Dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki;
Aktywność ruchowa i zdrowotna
Dziecko:
- Chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych;
- Zna nazwy części ciała (także niektórych organów wewnętrznych) i je stosuje;
- Wymienia różnice w wyglądzie człowieka, zmieniające się pod wpływem wieku;
- Rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu;
- Przestrzega zasad obowiązujących w zabawach i grach ruchowych;
- Rozumie zasady sportowej rywalizacji;
- Sygnalizuje potrzebę odpoczynku, kiedy jest zmęczone;
- Zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich;
- Rozumie potrzebę dbałości o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczenie;
- Wie, co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka;
- Określa swoje samopoczucie;
- Jest wrażliwe na problemy ludzi niepełnosprawnych fizycznie, chorych i cierpiących;