Program wychowawczo - profilaktyczno - zdrowotny Przedszkola w Lubiszynie
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZN0-ZDROWOTNY PRZEDSZKOLA W LUBISZYNIE
„W wychowaniu chodzi o to, ażeby
człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem [...],
umiał być bardziej nie tylko z drugim, ale i dla drugiego”
Jan Paweł II
WSTĘP
Idea wiodąca programu
Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości, która kierując się własną wolą dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami. To przez wychowanie kształtuje się system wartości, normy i cel życia człowieka. Do uniwersalnych ogólnoludzkich wartości zalicza się: sprawiedliwość, wolność, godność, humanizm, solidarność, pokój.
Wychowanie odbywa się na dwa sposoby:
- Wychowanie naturalne – pod wpływem środowiska, np. w rodzinie
- Wychowanie instytucjonalne – przez oddziaływanie instytucji wychowujących np. przedszkola
Słowa Roberta Fulghuma „Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się >w przedszkolu – o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat” – stanowią sens edukacji przedszkolnej, gdyż te umiejętności zdobywa dziecko w przedszkolu.
Przyjmując założenie, iż proces wychowawczy nie odbywa się tylko w przedszkolu, że ma miejsce wszędzie i że każdy ma na niego wpływ, nauczyciele Przedszkola w Lubiszynie w porozumieniu z rodzicami dzieci tego przedszkola przyjęli wspólny plan działania nazwany tutaj programem wychowawczym.
Bezwzględny priorytet w wychowaniu dziecka ma dom rodzinny. To rodzice są najważniejszymi i pierwszymi nauczycielami swojego dziecka, dlatego maja prawo decydować o procesie wychowania również w przedszkolu. A przedszkole ma rodziców wspierać a nie zastępować. Dlatego koncepcja programu wychowawczego – profilaktycznego przedszkola powinna być tworzona po wspólnym ustaleniu przez rodziców i nauczycieli katalogu wartości.
Wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, które należy przestrzegać. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasne i jednoznaczne. Ważne jest, aby były dostosowane do wieku i etapu rozwoju dziecka. Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad współżycia w grupie, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.
W społeczności przedszkolnej zaspokaja się potrzebę kontaktu z rówieśnikami, uczy się określonych form zachowań a także przestrzega określonych zasad i reguł współpracy. W trakcie zabawy w określonej grupie osób uczy się panować nad swoimi emocjami, wyrażać i identyfikować własne potrzeby jak i uwzględniać potrzeby innych. Dlatego realizacja zadań skierowanych na kształcenie umiejętności społecznych wymaga zorganizowania określonych sytuacji wychowawczych.
Swoje miejsce w świecie dziecko znajduje dzięki więzi jakie łączą go ze społeczeństwem. Celem naszych wspólnych oddziaływań wychowawczych jest zapewnienie każdemu dziecku:
- radosnego i szczęśliwego dzieciństwa
- bezpieczeństwa i poczucia godności własnej
- poczucia, że jest kochane i szanowane.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Celem pracy wychowawczej jest osiągnięcie przez dziecko pełni jego osobowego rozwoju, a owa pełnia jest potencjalnie zawarta w jego osobie.
Przedszkole realizuje cele i zadania określone ustawą o systemie oświaty oraz przepisami wydanymi na jej podstawie, w zgodzie z Konwencją o Prawach Dziecka, wspomagając indywidualny, harmonijny rozwój dziecka, zgodnie z jego potrzebami, uwzględniając wiedzę z zakresu nauk pedagogicznych, poprzez:
- 1) integrowanie treści edukacyjnych,
- 2) indywidualny tok wyrównywania dysfunkcji,
- 3) realizację zadań z zakresu wczesnej edukacji,
- 4) przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego,
- 5) stwarzanie warunków do rozwoju kreatywności w różnych obszarach działalności dziecka, stwarzanie w przedszkolu przyjaznego dziecku środowiska zapewniającego poczucie przynależności i bezpieczeństwa,
- 6) stwarzanie warunków do rozwoju osobowości, a także oferowanie świata wartości,
- 7) diagnozę sprawności, poziomu rozwoju funkcji poznawczych, umiejętności oraz wiedzy,
- 8) harmonijny rozwój sfery emocjonalnej i intelektualnej,
- 9) rozwijanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej, zainteresowań i uzdolnień poprzez różnorodne formy działalności,
- 10) stwarzanie małemu dziecku warunków do odkrywania otaczającego go świata i siebie,
- 11) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
- 12) sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.
Celem wychowania przedszkolnego, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, jest:
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA W ZAKRESIE WSPOMAGANIA PROCESÓW WYCHOWAWCZYCH
- realizacja zadań wychowawczo- dydaktycznych i opiekuńczych w powierzonej grupie dzieci zgodnie z podstawą wychowania przedszkolnego, celami zawartymi w programach przyjętych w przedszkolu do realizacji oraz koncepcji pracy przedszkola,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych ( diagnoz pedagogicznych), mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokumentowanie tych działań,
- współpraca z nauczycielami, specjalistami w celu ujednolicania działań wychowawczych,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowania,
- informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci,
- stosowanie twórczych i efektywnych metod nauczania i wychowania,
- przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć i zabaw
w przedszkolu, ogrodzie, podczas spacerów, wycieczek, - inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktyczno- wychowawczym,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego,
- systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez uczestnictwo
w różnych formach doskonalenia zawodowego.
OBOWIĄZKI RODZICÓW W ZAKRESIE WSPOMAGANIA PRACY WYCHOWAWCZEJ NAUCZYCIELA
- systematyczna współpraca z nauczycielami, przekazywanie wszelkich informacji służących pełnemu rozwojowi ich dziecka,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
- zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory, pomoce,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców (opiekunów) prawnych, którzy zapewnią pełne bezpieczeństwo,
- wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
- okazywanie szacunku nauczycielom i innym osobom troszczącym się o dziecko
w przedszkolu.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Wychowankowie przedszkola mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego, zgodnie z ich rozwojem psychofizycznym,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź fizycznej,
- poszanowania godności osobistej,
- życzliwego, podmiotowego traktowania,
- swobody wyrażania myśli i przekonań,
- rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
- przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”,
- przygotowania do samodzielnego życia,
- wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, wiek, stan zdrowia; akceptowanie ich potrzeb,
- poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno-kulturowej i technicznej,
- spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
- wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności,
- pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”,
- zaspokajania poczucia bezpieczeństwa,
- wprowadzania w kulturę bycia,
- zaspokajania podstawowych potrzeb fizjologicznych.
Obowiązkiem dzieci uczęszczających do przedszkola jest:
- szanowanie odrębności każdego kolegi,
- przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej,
- szanowanie sprzętów i zabawek, jako wspólnej własności,
- uczestniczenie w pracach porządkowych samoobsługowych, pełnienie dyżurów,
- przestrzeganie zasad higieny osobistej,
- przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek,
- kulturalne zwracanie się do innych, używanie form grzecznościowych,
- przestrzeganie zasad podporządkowania się kolegom pełniącym dyżury,
- zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie wycieczek i spacerów,
- pomaganie słabszym kolegom,
- przestrzeganie wartości uniwersalnych, takich, jak: dobro, miłość, szacunek i piękno.
ZASADY ZACHOWANIA FUNKCJONUJĄCE W PRZEDSZKOLU
Normy współżycia w grupie stawiamy dzieciom w formie umów, zasad, zakazów i nakazów. Reguły zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu są jednakowe dla wszystkich dzieci i dotyczą następujących obszarów:
- zachowania podczas posiłków,
- zachowania w łazience,
- zachowania w szatni,
- zachowania w sali,
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
- zachowania podczas wycieczek i spacerów,
- zachowania podczas imprez i uroczystości.
Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków:
- siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi,
- jemy w ciszy,
- sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie,
- odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
Reguły zachowań w łazience:
- mycie rąk (przed i po posiłku, po wyjściu z toalety, przed oglądaniem książek)
- podwijamy rękawy,
- moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy,
- zakręcamy kran,
- otrząsamy ręce nad zlewem,
- wycieramy dłonie w ręczniki papierowe,
- zawieszamy ręcznik na właściwym wieszaku.
- pielęgnacja zębów
- do kubka wlewamy letnią wodę,
- płuczemy usta,
- na szczotkę wyciskamy pastę,
- myjemy zęby,
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą,
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem,
- kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu.
- higiena potrzeb fizjologicznych
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
- zawsze po sobie spłukujemy toaletę,
- myjemy ręce po wyjściu z toalety.
Reguły zachowań w szatni:
- starannie układamy swoją odzież i buty,
- pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem,
- po powrocie, przed wejściem do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę
- przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży,
- starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę,
- pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
Reguły zachowań w Sali:
- nie biegamy,
- dzielimy się wszystkim,
- mówimy umiarkowanym głosem,
- gramy uczciwie,
- nie bijemy innych,
- sprzątamy po sobie,
- nie niszczymy zabawek,
- używamy zwrotów grzecznościowych.
Reguły zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym:
- bezpiecznie korzystamy z urządzeń,
- nie popychamy innych,
- nie bijemy się,
- pomagamy młodszym kolegom,
- nie oddalamy się z terenu ogrodu,
- słuchamy poleceń nauczyciela.
Reguły zachowań podczas wycieczek i spacerów:
- idziemy kolejno parami,
- nie popychamy się,
- uważnie słuchamy,
- przestrzegamy zasad ruchu drogowego,
- nie oddalamy się od grupy i nauczyciela.
Reguły zachowań obowiązujące podczas imprez , uroczystości, spotkań itp.:
- zajmujemy wyznaczone miejsce,
- witamy się z gośćmi ,
- uważnie słuchamy,
- żegnamy się z gośćmi,
- wychodzimy w ustalonej kolejności,
- nie oddalamy się od grupy i wychowawcy;
BEZPIECZEŃSTWO
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów, przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:
- Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli;
- Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp.;
- Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
- Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
- Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.
Na bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu składa się bezpieczeństwo >fizyczne i psychiczne:
- a) bezpieczeństwo fizyczne
– polega w szczególności na chronieniu dzieci przed urazami, bólem , utratą życia i zdrowia,
- b) bezpieczeństwo psychiczne
– polega w szczególności na właściwym komunikowaniu się z dzieckiem, akceptacji, tolerancji dziecka bez względu na potencjał rozwojowy, status społeczny i pochodzenie.
W przedszkolu wdraża się dzieci do podstawowych zasad bezpieczeństwa, w szczególności w zakresie;
- a) przestrzegania norm określonych zachowań w sytuacjach typowych dla funkcjonowania dzieci w przedszkolu (w sali zabaw, łazience, szatni , na placu zabaw, na wycieczce lub spacerze)
- b) komunikowania się z innymi dziećmi,
- c) organizowania czasu wolnego,
- d) znajomości sposobów wzywania pomocy i radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- e) unikania zagrożeń pochodzących od dorosłych, zwierząt, roślin, oraz wynikających
ze zjawisk atmosferycznych, - f) bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- g) oddalania się od nauczyciela oraz postępowania w przypadku zgubienia się.
Dziecku nie wolno;
- wychodzić samodzielnie z sali, placu zabaw, budynku lub innego miejsca bez pozwolenia i dozoru osoby dorosłej,
- łamać ustalonych w przedszkolu zasad zachowania,
- narażać siebie i innych dzieci na niebezpieczeństwo.
Nauczyciel ma obowiązek wdrażania dzieci do bezpiecznych zachowań, w szczególności:
- ustalenia wspólnie z dziećmi zasad i norm zachowań obowiązujących w grupie i w przedszkolu
- wdrażanie dzieci do przestrzegania obowiązujących w grupie i w przedszkolu zasad
zachowania, w szczególności wynikających z podstawy programowej, realizowanego
programu wychowania przedszkolnego i innych programów w zakresie
bezpieczeństwa
- zapoznania rodziców z obowiązującymi w przedszkolu zasadami zachowania, systemem konsekwencji za nie przestrzeganie zasad oraz nagradzania za postępowanie zgodne z obowiązującymi w grupie i w przedszkolu zasadami.
Nauczyciel ma obowiązek codziennego sprawdzania sprzętu, zabawek, otoczenia przed rozpoczęciem pracy. Ewentualne zagrożenia należy usuwać lub zgłaszać przełożonemu. Nie wolno organizować zabawy, zajęć oraz innych czynności w otoczeniu niebezpiecznym dla dzieci. Nauczyciel ma obowiązek systematycznego sprawdzania stanu liczbowego grupy, w szczególności podczas zajęć organizowanych na placu zabaw lub poza terenem przedszkola. Nauczyciele i pomoc nauczyciela mają obowiązek, w szczególności podczas pobytu dzieci na placu zabaw, przebywać w miejscach największych zagrożeń (huśtawka, zjeżdżalnia, itp.). Nauczyciel ma obowiązek organizowania zajęć w sposób przemyślany,
tak by przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
W szatni, łazience dzieci podlegają szczególnej kontroli ze strony pracowników przedszkola: nauczyciele lub pomoce nauczyciela zobowiązani są do monitoringu tych pomieszczeń w czasie, kiedy przebywają tam dzieci. Każdy pracownik przedszkola jest zobowiązany zareagować w przypadku zauważenia dziecka pozostającego bez opieki w przedszkolu lub na placu zabaw (w każdym miejscu poza salą). Każdy pracownik przedszkola w trakcie swojej pracy zobowiązany jest do sprawdzenia zabezpieczeń drzwi, okien, bram oraz zabezpieczenia dostępu dzieci do środków chemicznych.
Każde wyjścia nauczyciela z grupą poza teren przedszkola wpisywane jest do zeszytu wyjść edukacyjnych z podaniem miejsca, celu wyjścia, planowanego czasu pobytu. Organizacja wycieczki przebiega na zasadach określonych w regulaminie wycieczek i spacerów. W razie zaistnienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel jest zobowiązany do udzielania pomocy oraz przestrzegania procedury postępowania w razie wypadku.
Zadania edukacyjne |
Formy realizacji |
Oczekiwane efekty |
---|---|---|
1) Dbanie o higienę osobistą.
|
|
|
Zadania edukacyjne |
Formy realizacji |
Oczekiwane efekty |
|
---|---|---|---|
1. Rozwijanie potrzeby ruchu i aktywności jako źródła zdrowia.
|
|
|
|
2. Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu w zabawach i ćwiczeniach opartych na elementach metod:
|
|
|
Zadania edukacyjne |
Formy realizacji |
Oczekiwane efekty |
---|---|---|
1. Promowanie zdrowego odżywiania i właściwych nawyków żywieniowych.
|
|
|
Zadania edukacyjne |
Formy realizacji |
Oczekiwane efekty |
---|---|---|
1. Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród dzieci.
|
|
|
Zadania edukacyjne |
Formy realizacji |
Oczekiwane efekty |
---|---|---|
1. Zawsze razem z rodzicami
|
|
|
2.Jestem Polakiem i mieszkam w Polsce
|
|
|
SYLWETKA ABSOLWENTA
Celem programu wychowawczego jest uzyskanie pod koniec procesu wychowania przedszkolnego w poszczególnych obszarach działalności edukacyjnej, w wyniku oddziaływań wychowawczych wszystkich członków społeczności przedszkolnej: sylwetki wychowanka, który charakteryzuje się następującymi umiejętnościami i wiadomościami:
- zna swoje prawa i obowiązki,
- jest samodzielne, tolerancyjne,
- szanuje swoją i cudzą własność,
- potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych,
- rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie;
- ma szacunek dla samego siebie i innych,
- ma poczucie własnej wartości, wiary we własne możliwości i umiejętności,
- dostrzega i rozumie potrzeby innych,
- bezinteresownie pomaga innym,
- potrafi nazwać, wyrażać i kontrolować swoje emocje,
- wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania,
- szanuje wolność i zdanie innych,
- podejmuje próby oceny swojego postępowania,
- rozumie konieczność ponoszenia konsekwencji swojego postępowania,
- rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów,
- umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami,
- potrafi ponosić konsekwencje swojego postępowania,
- respektuje polecenia nauczyciela i innych osób dorosłych,
- zna słowa – klucze dobrej współpracy,
- potrafi radzić sobie w sytuacjach konfliktowych bez stosowania agresji,
- potrafi wyciszać się, odprężać, rozładowywać napięcia poprzez poznane techniki i zabawy,
- dostrzega i szanuje wartości: prawdę, dobro, piękno, uczciwość, sprawiedliwość, życzliwość, szacunek, tolerancję, odpowiedzialność,
- potrafi cieszyć się z własnych sukcesów,
- jest zainteresowane otaczającym światem,
- wie co sprzyja i zagraża jemu samemu i kolegom,
- zna zasady bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach, wie gdzie szukać pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia,
- zna i kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe,
- rozumie zasady mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka ze światem przyrody, zna wstępne wiadomości na temat pierwszej pomocy przed medycznej.