Koncepcja Pracy Przedszkola w Lubiszynie
I. Przedszkole w Lubiszynie z oddziałem w Baczynie, to:
Nowy budynek przedszkola w Lubiszynie, który oddany został do użytku w 2009 roku, a w Baczynie w 2010 roku. Są to nowoczesne, parterowe obiekty posiadające w otoczeniu duże place zabaw dla dzieci. Przywiązujemy uwagę do estetycznego wystroju wnętrza pomieszczeń oraz otoczenia placówki. Sale zajęć są przestronne, widne, z węzłami sanitarnym, doskonale wyposażone we wszelkie potrzebne pomoce dydaktyczne, zabawki, kąciki zabaw, sprzęt audiowizualny, meble dostosowane do wieku dzieci. Z dwóch sal jest wyjście na taras i podwórko przedszkolne. Do organizacji imprez środowiskowych dla większej liczby uczestników także korzystamy z sal wiejskich. Dzieci mogą się bezpiecznie i spokojnie bawić w przestronnym ogrodzie przedszkolnym w otoczeniu zieleni. Przedszkolna kuchnia przygotowuje smaczne, urozmaicone, zdrowe i zbilansowane posiłki.<br/ ><br/ > Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie, pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny, a wysokość opłaty regulują odrębne przepisy.<br/ ><br/ > W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno-obsługowy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka.<br/ ><br/ > Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania na miarę Twórczego Przedszkola XXI wieku.<br/ >
II. Wizja placówki
Przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku.<br/ > Miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata.<br/ > Gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość.<br/ >
III. Misja placówki
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem.3Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują.<br/ ><br/ > Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.<br/ ><br/ > Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.<br/ ><br/ > Pragniemy, aby:
- Dziecko w naszym przedszkolu:
- czuło się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
- było akceptowane takie, jakie jest,
- miało możliwość indywidualnego rozwoju i osiągało sukcesy,
- było ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmowało nowe wyzwania,
- uczyło się dostrzegać swoje mocne strony, budowało pozytywny obraz samego siebie,
- uczyło się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
- poznawało swoje prawa i obowiązki,
- osiągało dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
- Rodzice w naszym przedszkolu:
- otrzymywali rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
- współpracowali z nauczycielami,
- otrzymywali pomoc specjalistów,
- wyrażali swoją opinię i oceniali pracę przedszkola,
- aktywnie uczestniczyli w życiu przedszkola,
- byli partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
- Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- byli aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
- wspierali rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
- współpracowali z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- pozyskiwali rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukiwali partnerów i przyjaciół przedszkola,
- aktywnie realizowali zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
- stosowali nowoczesne metody pracy, tworzyli i realizowali własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
- doskonalili swoją wiedzę i umiejętności, podnosili kwalifikacje zawodowe,
- wzbogacali warsztat pracy, dzielili się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorowali efektywność własnej pracy.
<br/ >
IV. Cele i zadania
- Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
- Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
- Procesy zachodzące w przedszkolu
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań poprzez zajęcia dodatkowe.
- Przedszkole prowadzi obserwacje pedagogiczną wychowanków oraz diagnozę pedagogiczną. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
- Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
- Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
- W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
- Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
- Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
- Zarządzanie przedszkolem
- Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
- Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
V. Kierunki realizacji koncepcji pracy
- Promocja zdrowia i ekologia.
- Rozwijanie uzdolnień.
- Edukacja przez sztukę.
- Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji.
VI. Wskaźniki efektywności koncepcji
- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,
- wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
- wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
- zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
- zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
- zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
- upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
- prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
- wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
- stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.
VII. Model absolwenta
Nasz absolwent:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
- jest aktywny, samodzielny, twórczy i otwarty,
- jest wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
- ma pozytywny obraz własnego „ja”,
- umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
- stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
- ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
- odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
VIII. Elementy składowe koncepcji
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
- Programie adaptacyjnym.
- Programie wychowawczym.
- Programie wychowania zdrowotnego.
- Programie profilaktyki.
- Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.